Ervaring van een wandelaar

Zoals ook de hardlopers weten, zijn er in en rondom de gemeente Raalte mooie vertrekpunten om van de natuur in ons prachtige Salland te genieten. En bij AV Salland zetten wij allemaal ons ene been voor het andere. De hardlopers hebben echter een andere snelheid en tempo dan wij, de wandelaars. Maar de gezelligheid is hetzelfde, weet ik uit ervaring.

Ikzelf ben begonnen bij de loopgroepen en nu al een aantal jaar bij de vrijdag wandelgroep. Er is ook een dinsdagochtendgroep. Na een aantal weken elders, startten we afgelopen week opnieuw vanaf ons clubgebouw. Tonny Hoogewind bracht ons weer van het AV-nieuws op de hoogte onder het genot van, net als bij de hardlopen, een bakkie koffie, thee met wat lekkers. Ook werden we gevraagd nieuws van ons te delen, zodat jullie ook weten dat wij bestaan en het voort kunnen zeggen. Want lopen bij AV Salland is op alle leeftijden en in alle tempo’s goed, gezond en gezellig.

Wij wandelen sportief, dat wil zeggen in een stevig tempo (5 tot 7 kilometer per uur). We trainen de conditie en het uithoudingsvermogen. De ademhaling gaat sneller dan bij gewoon wandelen, maar we zijn nog wel in staat om een gesprek te voeren. En dat doen we ook zeker. Onder begeleiding van onze ‘leidster’, trainster, begeleidster Nolda Jonkman (mogelijk verre familie) is er een sfeer van fijne zorg, steun aan elkaar, warmte en gezelligheid neergezet. Er kan veel gedeeld worden en er wordt veel gelachen. Door het wandelen vallen de vele veranderingen en prachtige plekjes in onze mooie natuur extra op en daar nemen we ook vaak de tijd voor.

Nolda helpt ons vaker te herinneren aan de juiste wandelhouding en techniek om ontspannen te blijven lopen, de kans op blessures nog kleiner te maken en het langer vol te houden. We bewegen de armen tijdens het lopen, trekken onze buik/navel en achterwerk iets in om goed rechtop te kunnen lopen en kijken ongeveer 10 meter vooruit met de kin recht om geen last te krijgen van nek en schouders, de schouders ontspannen en iets naar achteren. Dit was de houding die ik al leerde bij hardlopen. Bij hardlopen leerde ik wel meer op de voorvoet en omhoog, ‘de lucht in’ lopen en bij wandelen is het meer vanaf de hak afwikkelen naar de voorkant van de voet.   Ook doen we verschillende keren tijdens de wandeling oefeningen voor onze coördinatie, lenigheid en behendigheid.

Zowel bij fraai weer als een regenachtige of zelfs besneeuwde dag gaan wij nog wandelen. Vertrekpunten zijn naast AV Salland in Raalte Schuilenburg en Tijenraan. En daarnaast vertrekken we vanuit Heeten, Heino, Luttenberg, Marienheem, Broekland, Haarle, NU-NU!, Schoonheeten, Lemelerveld en Vilsteren.

Wil je meer weten over het wandelen, neem gerust contact op met Nolda Jonkman via onze website natuurlijk.

Namens de wandelaars, Carolien Jonkman